Όλα δείχνουν ότι πάμε για ένα δήμο όλη η Λευκάδα μετά και τηνπαρουσίαση του νέου Αυτοδιοικητικού χάρτη, σύμφωνα με τον κ. Ραγκούση. Το ίδιο θα συμβεί και στα άλλα νησιά με εξαίρεση Κρήτη , Μυτιλήνη κλπ.
Tην Τρίτη ο νομάρχης με τον αντινομάρχη, Σπύρο Ρεκατσίνα, βρέθηκαν στην Αθήνα όπου με άλλους αιρετούς ενημερώθηκαν από τον κ. Ραγκούση σχετικά με το πρόγραμμα Καλλικράτης και τη δημόσια διαβούλευση που ξεκινά.
Συγκεκριμένα τη «νέα αρχιτεκτονική για την τοπική αυτοδιοίκηση και την αποκεντρωμένη διοίκηση» παρουσίασε και επίσημα την Κυριακή στο Υπουργικό Συμβούλιο ο υπουργός Εσωτερικών Γιάννης Ραγκούσης.  Την μετονόμασε μάλιστα από «Καποδίστρια 2» σε «Πρόγραμμα Καλλικράτης» («ο στόχος για ένα καλό κράτος από τη μία και η λογική της Νέας Αρχιτεκτονικής από την άλλη, μας οδήγησε στη σύνδεση του συνολικού αυτού σχεδίου με το όνομα μιας εμβληματικής μορφής της αρχιτεκτονικής, του «Καλλικράτη». Που, όπως γνωρίζετε, δεν θεωρείται μόνο ένας εκ των δύο αρχιτεκτόνων του Παρθενώνα, αλλά και των Μακρών Τειχών, που ένωσαν Αθήνα και Πειραιά», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Ραγκούσης).  

Ο υπουργός Εσωτερικών έκανε λόγο για λιγότερους από 370 (και 13 περιφέρειες (από 14) με μητροπολιτικό χαρακτήρα για αυτές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, ενώ τόνισε ότι οι σημερινές 13 διοικητικές περιφέρειες θα γίνουν 7 Γενικές Διοικήσεις, που θα αποτελούν «τις αποκεντρωμένες κρατικές οντότητες την ύπαρξη των οποίων επιβάλει το Σύνταγμα.»

Όπως είπε τόσο ο υπουργός Εσωτερικών όσο και ο πρωθυπουργός Γιώργος Παπανδρέου με τη νέα αρχιτεκτονική θα πραγματοποιηθούν οι εκλογές για την Αυτοδιοίκηση στις 14 Νοεμβρίου 2010, όπου οι Έλληνες πολίτες θα κληθούν να εκλέξουν τους νέους δημάρχους και τους νέους αιρετούς περιφερειάρχες με το σύστημα του 50%+1, το οποίο θα είναι και το ποσοστό που απαιτείται για τον επιτυχόντα συνδυασμό στον πρώτο γύρο μεταξύ όλων των συνδυασμών ή (αν κανένας συνδυασμός δεν συγκεντρώσει αυτό το ποσοστό) στο δεύτερο γύρο μεταξύ των δύο πρώτων συνδυασμών . Για το λόγο αυτό το πρόγραμμα «Καλλικράτης» και το επιχειρησιακό πρόγραμμα στήριξής του θα ψηφιστεί το αργότερο το Μάιο από τη Βουλή. Στην ομιλία του ο κ. Παπανδρέου τόνισε ότι πρόκειται για μια ριζοσπαστική αλλαγή με γνώμονα τον πολίτη, ενώ χαρακτήρισε  επίτευγμα ότι μέσα στις 100 πρώτες ημέρες διακυβέρνησης «ξεκινάμε και αυτή την αλλαγή.»

Οι αρμοδιότητες των νέων δήμων

Σχετικά με τους νέους δήμους, ο κ. Ραγκούσης είπε ότι θα είναι τελικά κάτω από 370 με βάση τη σχετική μελέτη του Ινστιτούτου Τοπικής Αυτοδιοίκησης (προβλέπει 380 -390) και θα καθορισθούν με ενιαία κριτήρια τα οποία θα είναι πληθυσμιακά, κοινωνικά, οικονομικά, γεωγραφικά, λειτουργικά και χωροταξικά. Εξαίρεση θα αποτελέσουν οι νησιωτικές περιοχές (κάθε νησί και δήμος με εξαίρεση περιπτώσεις όπως της Κρήτης και της Μυτιλήνης) που αποτελούν το 25% του συνόλου των δήμων και οι ορεινές δυσπρόσιτες περιοχές.

Παράλληλα ο υπουργός Εσωτερικών προκειμένου να απαντήσει σε ορισμένες επικρίσεις ότι οι νέοι δήμοι θα βρίσκονται πιο μακριά από τον πολίτη, μίλησε για την αναβαθμισμένη λειτουργία των τοπικών συμβουλίων: «Η Νέα Αρχιτεκτονική ενισχύει την υπόσταση των ζωντανών κυττάρων της τοπικής κοινωνίας: του χωριού στην περιφέρεια και της γειτονιάς στην πόλη. Οι υπηρεσίες πηγαίνουν κοντά στον πολίτη, και αποδίδει ιδιαίτερη σημασία στην ενίσχυση των Τοπικών Συμβουλίων», είπε χαρακτηριστικά. Επιπλέον, όπως αναφέρεται στο κείμενο διαβούλευσης «συγκροτούνται πενταμελή τοπικά συμβούλια σε όλα τα υπάρχοντα τοπικά διαμερίσματα, με πληθυσμό τουλάχιστον 1000 κατοίκων και τριμελή τοπικά συμβούλια για πληθυσμό μικρότερο των 1000 κατοίκων (για τοπικά διαμερίσματα με πληθυσμό κάτω από 500 εκλέγεται ένας τοπικός εκπρόσωπος). Ιδρύονται τοπικά διαμερίσματα και στην έδρα των σημερινών δήμων με πληθυσμό έως 10.000 και συγκροτούνται αντίστοιχα τοπικά συμβούλια. Το τοπικό συμβούλιο εκλέγει πρόεδρο, ο οποίος συμμετέχει στις συνεδριάσεις των δημοτικών συμβουλίων και της Εκτελεστικής Επιτροπής όταν συζητούνται θέματα που αφορούν το τοπικό τους διαμέρισμα και εισηγούνται σχετικά.»

Επίσης, καταργούνται περίπου 4000 Νομικά Πρόσωπα και Δημοτικές Επιχειρήσεις με αποτέλεσμα από τα περίπου 6.000 να παραμείνουν κάτω από 2000. Όσον αφορά τις αρμοδιότητες, οι νέοι δήμοι αναλαμβάνουν μεταξύ άλλων:

– Την πρόνοια, την προστασία της δηµόσιας υγείας και τον υγειονομικό έλεγχο
– Την ανέγερση σχολικών κτιρίων,
– Την καταπολέµηση του κοινωνικού αποκλεισµού και την ένταξη των µεταναστών
– Τις πολεοδοµικές εφαρµογές
– Την προστασία της παιδικής και της τρίτης ηλικίας,
– Τις λαϊκές αγορές
– Τις αδειοδοτήσεις και τον έλεγχο των τοπικών, οικονοµικών και
κοινωνικών δραστηριοτήτων
– Την πολιτική προστασίας, µε την ένταξη τους στον εθνικό σχεδιασµό µε συγκεκριµένο ρόλο και αρµοδιότητες.

Αντιδήμαρχοι, Εκτελεστική Επιτροπή, Δημοτικό Συμβούλιο

Εκτός από τον δήμαρχο σημαντικό ρόλο θα έχουν οι αντιδήμαρχοι, οι όποιοι κατατάσσονται σε δύο κατηγορίες: τους θεµατικούς (πρόνοιας, παιδείας κλπ) και τους τοπικούς αντιδηµάρχους (σε αντιστοιχία με του σημερινούς δήμους), οι ρόλοι των οποίων µπορεί να συµπίπτουν στο ίδιο πρόσωπο. Όπως γίνεται και σήμερα οι αντιδήµαρχοι επιλέγονται µεταξύ των δηµοτικών συµβούλων από τον δήµαρχο. Οι υποψηφιότητες των δημοτικών συμβούλων αντιστοιχούν σε πρώην δήμο / κοινότητα ή σε δημοτικό διαμέρισμα μεγάλου δήμου, ενώ οι τοπικοί εκλογείς σταυροδοτούν τους αντίστοιχους τοπικούς υποψήφιους.

Επιπλέον καθιερώνεται ένα νέο όργανο, η Εκτελεστική Επιτροπή, ως συλλογικό επιχειρησιακό-εκτελεστικό όργανο στους δήµους. Συµµετέχουν, εκτός από τον δήμαρχο ως πρόεδρο, όλοι οι θεματικοί και τοπικοί αντιδήμαρχοι, καθώς επίσης (χωρίς δικαίωμα ψήφου) και ο γενικός γραµµατέας του δήµου. Η Εκτελεστική Επιτροπή θα έχει:

• Την ευθύνη για την κατάρτιση και την υλοποίηση του Επιχειρησιακού Προγράμματος, το οποίο και εισηγείται στο Δημοτικό Συμβούλιο.
• Την κατάρτιση και εισήγηση στο Δημοτικό Συμβούλιο του Τεχνικού Προγράμματος του Δήμου και την ευθύνη της υλοποίησής του.
• Την εναρμόνιση των προτάσεων των υπηρεσιών του δήμου ως προς τον προϋπολογισμό και την υποβολή σχετικής γνώμης προς τη Δημαρχιακή Επιτροπή πριν την κατάρτιση του προϋπολογισμού.
• Την υποβολή, προς το Δημοτικό Συμβούλιο, ετήσιας έκθεσης πεπραγμένων.
• Την ευθύνη για την πιστή εκτέλεση του προϋπολογισμού.
• Την παρακολούθηση, αξιολόγηση και συντονισμό των δράσεων των νομικών προσώπων του δήμου, λαμβάνοντας υπόψη και τις σχετικές εισηγήσεις των Προέδρων των Τοπικών Συμβουλίων.

Στο σχέδιο της κυβέρνησης προβλέπεται ακόμη η αναβάθμιση του δημοτικού συμβουλίου µέσω της αναβάθμισης των Επιτροπών, ενώ ταυτόχρονα ενισχύεται η θέση της αντιπολίτευσης (π.χ. στη Δηµαρχιακή Επιτροπή).

Η Δημαρχιακή Επιτροπή αποκτά αναλογικότερη συμμετοχή της αντιπολίτευσης, ενώ παράλληλα ενισχύεται ο εποπτικός και ελεγκτικός της ρόλος ως προς τα οικονομικά του δήμου. Προς τον σκοπό αυτό, ενόψει και της προτεινόμενης αύξησης των μελών του δημοτικού συμβουλίου, καθώς και των αρμοδιοτήτων της Δημαρχιακής Επιτροπής, τα μέλη της είναι είτε 7 (πέντε και δύο από την αντιπολίτευση), είτε 9 (έξι και τρία), είτε 11 (επτά και τέσσερα). Τα μέλη της Δημαρχιακής Επιτροπής εκπροσωπούν τις παρατάξεις τους (ομάδες) και συνεπώς παύουν να είναι μέλη της και αντικαθίστανται εφόσον πάψουν να είναι μέλη της παράταξης (ομάδας) τους.

Eπίσης, καθιερώνεται Συμβούλιο Διαβούλευσης στο οποίο συμμετέχουν, εκτός από τον δήμαρχο και τους επικεφαλής των δημοτικών παρατάξεων, εκπρόσωποι της κοινωνίας των πολιτών, μη κυβερνητικών οργανώσεων, οργανώσεων εργοδοτών, εργαζομένων και επαγγελματικών συλλόγων κ.ο.κ. Συγκροτείται με απόφαση του δημάρχου και συγκαλείται υποχρεωτικά ετησίως, πριν από την έγκριση από το δημοτικό συμβούλιο, του ετήσιου Προγράμματος και Προϋπολογισμού του δήμου. Σε συνεργασία με τους συλλογικούς φορείς της αυτοδιοίκησης, εκπονείται Οδικός Χάρτης Λήψης Απόφασης, ο οποίος περιλαμβάνει όλα τα στάδια και το περιεχόμενο των σχετικών διαδικασιών (διαβούλευση, ανάρτηση στο διαδίκτυο κλπ.).

Εκτελεστική Επιτροπή και Περιφερειακό Συμβούλιο

Η Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση θα περιλαμβάνει άμεσα αιρετό περιφερειακό συμβούλιο και άμεσα αιρετό περιφερειάρχη και με ενσωματωμένους ως διαμερίσματα τους σημερινούς νομούς, που εκπροσωπούνται στο περιφερειακό συμβούλιο με καθορισμένο αριθμό συμβούλων ανάλογα του πληθυσμού κάθε νομού.

Όσον αφορά τους εκλεγμένους εκτός από τον αιρετό περιφερειάρχη θα υπάρχουν οι Αντιπεριφερειάρχες οι οποίοι θα επιλέγονται µεταξύ των περιφερειακών συµβούλων από τον Περιφερειάρχη. Όπως είπε ο κ. Ραγκούσης θα διακρίνονται σε θεµατικούς (π.χ. περιβάλλοντος, υποδομών κλπ) και τοπικούς (με αρμοδιότητα τις παλιές νομαρχίες που μετατρέπονται σε περιφερειακά διαμερίσματα), ωστόσο μπορεί ένα πρόσωπο να έχει και τους δύο ρόλους.

Παράλληλα στις περιφέρειες δημιουργείται η Εκτελεστική Επιτροπή, που είναι το συλλογικό επιχειρησιακό – εκτελεστικό όργανο στις Περιφερειακές Αυτοδιοικήσεις και αποτελείται από τον Περιφερειάρχη και τους Αντιπεριφερειάρχες. Στις συνεδριάσεις συµµετέχει ο γενικός γραμματέας της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης, χωρίς δικαίωµα ψήφου, ενώ µπορεί να καλούνται και οι Διευθυντές. Ως συλλογικό όργανο µε επιτελικό ρόλο, η Εκτελεστική Επιτροπή αναλαµβάνει και αρµοδιότητες που αφορούν τον περιφερειακό προγραµµατισµό. Συγκεκριμένα, μεταξύ άλλων:

– Την ευθύνη για την κατάρτιση και την υλοποίηση του Επιχειρησιακού Προγράµµατος, το οποίο εισηγείται στο Περιφερειακό Συµβούλιο.
– Την κατάρτιση και εισήγηση στο Περιφερειακό Συµβούλιο του Τεχνικού Προγράµµατος της περιφέρειας και την ευθύνη της υλοποίησής του.
– Την εναρµόνιση των προτάσεων των υπηρεσιών της περιφέρειας ως προς τον προϋπολογισµό και την υποβολή σχετικής γνώµης προς τη Περιφερειακή Επιτροπή, πριν την κατάρτιση του προϋπολογισµού.
– Την υποβολή προς το Περιφερειακό Συµβούλιο, ετήσιας έκθεσης πεπραγµένων.
– Την ευθύνη για την πιστή εκτέλεση του προϋπολογισµού.

Παράλληλα το Περιφερειακό Συµβούλιο είναι το βασικό όργανο µε το τεκµήριο αρµοδιότητας εντός της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης, µε σηµαντικό επιτελικό και ελεγκτικό ρόλο, ενώ αναβαθµίζεται η θέση της αντιπολίτευσης.

Η Περιφερειακή Επιτροπή, αναλαμβάνει, στις Περιφερειακές Αυτοδιοικήσεις, το ρόλο και τις αρμοδιότητες της νυν Νομαρχιακής Επιτροπής. Καθιερώνεται η αναλογικότερη συµµετοχή της αντιπολίτευσης, ενώ παράλληλα ενισχύεται ο εποπτικός και ελεγκτικός της ρόλος ως προς τα οικονομικά της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης.

Καθιερώνεται Συμβούλιο Διαβούλευσης Περιφέρειας στο οποίο συμμετέχουν, εκτός από τον περιφερειάρχη και τους αντιπεριφερειάρχες καθώς και τους επικεφαλής των περιφερειακών παρατάξεων, οι δήμαρχοι των δήμων της περιφέρειας, εκπρόσωποι της κοινωνίας των πολιτών, μη κυβερνητικών οργανώσεων, οργανώσεων εργοδοτών, εργαζομένων και επαγγελματικών συλλόγων κ.ο.κ. Το εν λόγω Συμβούλιο Διαβούλευσης συγκροτείται με απόφαση του Περιφερειάρχη και συνεδριάζει υποχρεωτικά πριν από την έγκριση του ετήσιου προγράμματος. Σε συνεργασία με τους συλλογικούς φορείς της αυτοδιοίκησης, εκπονείται Οδικός Χάρτης Λήψης Απόφασης, ο οποίος περιλαμβάνει όλα τα στάδια και το περιεχόμενο των σχετικών διαδικασιών (διαβούλευση, ανάρτηση στο διαδίκτυο κλπ.). Στο πλαίσιο του Συμβουλίου Διαβούλευσης επιτυγχάνεται η αναγκαία θεσμική επικοινωνία για ζητήματα συντονισμού και προγραμματισμού μεταξύ δήμων και περιφέρειας.

Θεσμοθετείται ο «Περιφερειακός Συνήγορος» για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις στο επίπεδο της περιφέρειας, με επιλογή με αυξημένη πλειοψηφία των 2/3 από το περιφερειακό συμβούλιο, μεταξύ των μελών του, ή και εκτός αυτών, ενός προσώπου κύρους, το οποίο αναλαμβάνει την ευθύνη διαμεσολάβησης μεταξύ πολιτών / συναλλασσόμενων με τη περιφέρεια και τη διοίκηση της περιφέρειας, με στόχο την καταπολέμηση της κακοδιοίκησης.

ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΓΙΑΝΝΗ ΜΙΧΑ ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΤΟΥ  « ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ» ΣΤΗΝ ΕΝΑΕ

Η νέα αρχιτεκτονική με το πρόγραμμα ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ συνιστά μια από τις μεγαλύτερες θεσμικές παρεμβάσεις στη χώρα, για τη περιφέρεια μετά τη μεταπολίτευση.
Δεν οδηγεί σε προσωρινές λύσεις ή συμβιβαστικές διευθετήσεις αλλά αποτελεί θεσμικό όχημα για καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη, για εξοικονόμηση πόρων, για ουσιαστική περιφερειακή ανάπτυξη.
Εμείς ζητάμε  η ισχυρή πολιτική βούληση της Κυβέρνησης  που εκφράστηκε  στο σχέδιο αρχών του Καλλικράτη να μας οδηγήσει στην ψήφιση του νομοσχεδίου χωρίς κανένα βήμα πίσω. Έτσι θα ολοκληρωθεί η ρήξη με το συγκεντρωτικό κράτος, με τη διαφθορά.
Το σχέδιο αυτό πρέπει στην κατάληξή του σε νομοσχέδιο να οδηγεί:
Α) Στο προσδιορισμό του ρόλου της κεντρικής διοίκησης (κράτος –στρατηγείο).
Β) Στον απόλυτο προσδιορισμό  του πεδίου δράσης  ( αρμοδιότητες ) των αυτοδιοικητικών θεσμών και επίσης των πόρων.(που πριν δοθούν θα πρέπει να κοστολογηθούν)
Γ) Στη συνέργεια  όλων  για το θέμα των εργαζομένων μέσα από τη  Δημιουργία Χάρτας ανθρώπινου δυναμικού.
Δ) Διασφάλιση της εποπτείας των πράξεων από αρχή ανεξάρτητη που θα ελέγχει την νομιμότητα και όχι την σκοπιμότητα.
Ε) Διασφάλιση του αναπτυξιακού χαρακτήρα της αιρετής περιφέρειας     ( ΕΣΠΑ, ΠΕΠ, Τομεακά προγράμματα, Δημόσιες επενδύσεις).
ΣΤ) Δημιουργία ταμείου σύγκλισης για άμβλυνση πιθανών τοπικών ανισοτήτων.
Ζ) Οργανισμός διάρθρωσης και λειτουργίας των νέων υπηρεσιακών μονάδων.
Η) Κώδικας Περιφερειακών Αυτοδιοικήσεων.
Θ) Χάρτα περιουσιακών στοιχείων.

Advertisements