Πώς αλλιώς να ξεκινούσα το άρθρο εκτός απο τη πρώτη φωτογραφία στο κόσμο..1827
Από το 1793, ο Γάλλος Nicιphore Niιpce και ο αδελφός του Claude φαντάστηκαν μια φωτογραφική διαδικασία και κατά τη διάρκεια των επόμενων χρόνων ο Nicιphore πειραματίστηκε με τις διάφορες φωτοευαίσθητες ουσίες και τις φωτογραφικές μηχανές. Το 1824 παρήγαγε μια άποψη από το παράθυρό του σε ένα μεταλλικό πιάτο που καλύφθηκε με άσφαλτο. Αυτή και οι περισσότερες εικόνες που διαμορφώνονται από το Niιpce στα 1820 δεν υπάρχουν πια, αλλά η συγκεχυμένη εικόνα ενός σπιτιού περιστεριών και μιας στέγης σιταποθηκών που δημιουργήθηκε το καλοκαίρι του 1827(φωτογραφία) είναι μια καλή αντιπροσώπευση της τέχνης του Niιpce. Για να δημιουργήσει αυτό που αποκάλεσε «ηλιογράφο,» ή σχέδιο ήλιων ο Niιpce κράτησε χρόνο έκθεσης κάτι περισσότερο από οκτώ ώρες !!
Η φωτογραφία, αν και ακόμα δεν ήταν καθόλου πρακτική, είχε εφευρεθεί!!

 


Το κορίτσι στην εικόνα είναι γνωστό ως Kim Phuc (γεννημένο το 1963), ένα ενιαχρονο γυμνό κοριτσάκι που τρέχει καιγόμενο από πολλαπλά σοβαρά εγκαύματα στη πλάτη που υπέστη μετά από επίθεση με βόμβες napalm . Ο φωτογράφος Huynh Cong Ut, γνωστό στους συναδέλφους του ως Nick, εργαζόταν εκεί ως φωτοδημοσιογράφος για το Associated Press και τράβηξε διάφορες φωτογραφίες των χωρικών που προσπαθούσαν να δραπετεύσουν από τις napalm. Αυτή η συγκεκριμένη φωτογραφία που συνοψίζει την αγριότητα και την τραγωδία της σύγκρουσης, κέρδισε το βραβείο Pulitzer και έγινε μια από τις πιο δημοσιευμένες φωτογραφίες του πολέμου του Βιετνάμ. Το αγόρι είναι ο μεγαλύτερος αδελφός της Tam που επέζησε της επίθεσης αλλά έχασε το ένα του μάτι. Ο Ut (ο φωτογράφος) είχε ρίξει νερό επάνω στο κορίτσι και την είχε μαζέψει , αυτήν και μερικά άλλα παιδιά πηγαίνοντας τα σε ένα νοσοκομείο κοντά στη Saigon όπου πέρασε δεκατέσσερις μήνες για να επουλωθούν τα φρικιαστικά εγκαύματα στο δέρμα της. Αργότερα, αυτό το κορίτσι σπούδασε ιατρική και τώρα είναι μέλος της ΟΥΝΕΣΚΟ και ζει στον Καναδά.

Biafra 1969. Όταν το Igbos της ανατολικής Νιγηρίας ανακηρύχτηκε ανεξάρτητο το 1967, η Νιγηρία απέκλεισε τη κύρια χώρα- biafra .Μέσα σε τρία χρόνια πολέμου, περισσότεροι από ένα εκατομμύριο άνθρωποι πέθαναν, κυρίως από την πείνα.
Από την πείνα, τα παιδιά που στερούντο πρωτεϊνών, ανάπτυσσαν συχνά την ασθένεια kwashiorkor, η οποία ανάγκαζε τους μυς τους να ατονούν και τις κοιλιές τους να προεξέχουν. Ο πολεμικός ανταποκριτής και φωτογράφος Don McCullin παρουσίασε αυτή τη τραγωδία στο κόσμο και είχε πει χαρακτηριστικά «Συγκλονίστηκα από τη θέα 900 παιδιών που ζούσαν σε ένα στρατόπεδο στο squalor που θεωρείτο σημείο θανάτου,» «Έχασα όλο μου το ενδιαφέρον για τη φωτογράφιση των στρατιωτών στη δράση.»
Η παγκόσμια κοινότητα επενέβη τότε για να βοηθήσει τη Biafra, και έμαθε τα πρώτα της βασικά μαθήματα για την απάμβλυνση της ογκώδους πείνας που επιδεινώνετε από ένα πόλεμο- Ένα πρόβλημα που κωφεύει ακόμα στις απλές λύσεις!

Nagasaki 1945
το σύννεφο του μανιταριού από την ατομική βόμβα ήταν κάτι πρωτοφανές όταν παρουσιάστηκε στο ευρύ κοινό. Ήταν μια παντοδύναμη και τρομερή εικόνα για τη δύναμη που εξαπολύθηκε . Στις 6 Αυγούστου η πρώτη ατομική βόμβα σκότωσε κατ’ εκτίμηση 80.000 ανθρώπους στην ιαπωνική πόλη της Χιροσίμα. Δεν υπήρξε όμως καμία γρήγορη παράδοση, και τρεις ημέρες αργότερα μια δεύτερη βόμβα εξερράγη 500 μέτρα επάνω από το έδαφος στο Ναγκασάκι. Η τρομακτική δύναμη του αέρα, οι ακτίνες θερμότητας που έφταναν σε αρκετές χιλιάδες βαθμούς και η ακτινοβολία κατέστρεψαν τα πάντα , σκοτώνοντας και τραυματίζοντας 150.000 ενώ πολλαπλάσιοι θα πέθαιναν στα χρόνια που θα ακολουθούσαν . Σε αντιδιαστολή με τις πολύ εξειδικευμένες εικόνες του πολέμου που είχαν φέρει το πόνο σε κάθε σπίτι , αυτές οι εικόνες από την Ιαπωνία που ήταν και τα περισσότερα θύματα , ήταν συγκλονίστηκες και σοκαριστηκές περισσότερο για την διαφαινόμενη μακροχρόνια προοπτική, που παρουσίαζε το πόσο μεγαλύτερο μέγεθος καταστροφής ήταν τελικά.

Earthrise 1968 Ο φωτογράφος Galen Rowell το αποκάλεσε «η πιο δραστική περιβαλλοντική φωτογραφία που λήφθηκε ποτέ.» πάρθηκε την παραμονή των Χριστουγέννων, το 1968, κοντά στο τέλος ενός από τα πιο ταραχώδη χρόνια που γνώρισαν ποτέ οι ΗΠΑ. Η εμπνευσμένη φωτογραφία Earthrise δείχνει την εύθραυστη ύπαρξή μας και τη θέση μας στον κόσμο. Για χρόνια, ο Frank Borman και ο Bill Anders της αποστολής απόλλων 8, είχαν την σκέψη, ο ένας για τον άλλο, ότι ήταν αυτός που πήρε την εικόνα. Μια έρευνα για δύο ρόλους σε μια ταινία φάνηκε να αποδεικνύει ότι Borman είχε πάρει ένα προηγούμενο μ/α πλάνο, και η έγχρωμη φωτογραφία, που κόσμησε αργότερα ένα αμερικάνικο γραμματόσημο και διάφορες εκδόσεις βιβλίων, ήταν από τον Anders.

Lynching 1930 Ένας όχλος 10.000 λευκών μετέφερε τις βαρειές και τους κασμάδες στις πόρτες των φυλακών για να αρπάξουν με τη βία αυτούς τους δύο νέους Μαύρους που κατηγορήθηκαν για το βιασμό ενός λευκού κοριτσιού. ο θείος του κοριτσιού κατάφερε να σώσει τη ζωή ενός τρίτου με την πιστοποίηση της αθωότητας του. Τα περισσότερα, από τα σχεδόν 5.000 λυντσαρίσματα, που τεκμηριώθηκαν κατα τη δεκαετία του ’60 διαπράχτηκαν στο νότο. (Οι απαγχονισμοί, οι ξυλοδαρμοί και οι ακρωτηριασμοί ονομάστηκαν «πρόταση του δικαστή Lynch.» Μερικές φωτογραφίες από λυντσαρίσματα έγιναν κάρτες και σχεδιάστηκαν για να προωθήσουν την υπεροχή της λευκής φυλής.
Τελικά οι διάφοροι οργανισμοί κακοποιημένων και (παραδόξως?), τα «ευτυχή πλήθη» που ζητωκραύγαζαν κατέληξε σήμερα να είναι τόσα πολλά, όσα πολλά ήταν και τότε! . Σήμερα οι εικόνες υπενθυμίζουν σε μας ότι δεν έχουμε απομακρυνθεί και τόσο μακριά από τη βαρβαρότητα όσο θα επιθυμούσαμε .

 

Photographer: Steve McCurry Και φυσικά δεν θα έλειπε το Αφγανό κορίτσι, εικόνα που ανήκει στον φωτογράφο Steve McCurry του National Geographic. Η Sharbat Gula ήταν ένας από τους σπουδαστές σε ένα άτυπο σχολείο που βρισκόταν μέσα σε ένα στρατόπεδο προσφύγων.
Ο McCurry, σπάνια έβρισκε την ευκαιρία να φωτογραφίσει Αφγανές γυναίκες, έτσι επωφελήθηκε της ευκαιρίας και συνέλαβε την φωτογραφία της. Το κορίτσι ήταν τότε περίπου 12 ετών. Ο McCurry έκανε την φωτογράφιση για την κάλυψη του εξωφύλλου του National Geographic της επόμενης χρονιάς.
Η ταυτότητά του κοριτσιού αποκαλύφθηκε το 1992.

 

Advertisements