Αγαπητοί συνάδελφοι 

Κυρίες και κύριοι

Ως πρόεδρος της ΤΕΔΚ και εκ μέρους της Διοικούσας Επιτροπής, σας καλωσορίζω στην τελευταία Γενική Συνέλευση της Δημοτικής περιόδου και μάλιστα σε διευρυμένη σύνθεση γιατί πιστεύουμε ότι πρέπει να ακουστούν όλες οι απόψεις για το πρόγραμμα «Καλλικράτης» και γι΄ αυτό σας καλώ να τοποθετείτε όλοι σας έτσι ώστε να εξαχθούν χρήσιμα συμπεράσματα για μια μεταρρύθμιση που θα κρίνει το μέλλον του τόπου μας.

Η Ελλάδα, παρά τις προσπάθειες που έχουν γίνει, παραμένει το πιο συγκεντρωτικό κράτος της Ευρώπης των «27» το οποίο επιμένει να έχει την αυτοδιοίκηση και έτσι την περιφέρεια πολιτικά και οικονομικά εξαρτημένη από την κεντρική Κυβέρνηση.

Ακόμα και ύστερα από τα τρία κοινοτικά πλαίσια στήριξης, εξακολουθεί να παρουσιάζει μεγάλα προβλήματα περιφερειακής ανάπτυξης. Όσες προσπάθειες έγιναν στο παρελθόν για ενίσχυση της Αυτοδιοίκησης ήταν σημαντικές όμως δεν στηρίχτηκαν μέχρι το τέλος. Η μεγαλύτερη μεταρρύθμιση «ο Καποδίστριας» δεν στηρίχτηκε όσο έπρεπε ούτε οικονομικά ούτε διοικητικά αλλά ούτε και πολιτικά με αποτέλεσμα να φτάσουμε στην σημερινή κατάσταση που βιώνουν οι Δήμοι.

 

Αποτέλεσμα τώρα μετά από μια δεκαετία έντονων συζητήσεων για την διοικητική μεταρρύθμιση να δρομολογείται αυτή με την κωδική ονομασία «Καλλικράτης». 

Η Κυβέρνηση δηλώνει αποφασισμένη να προχωρήσει άμεσα και στηρίζεται στις επιστημονικές μελέτες που προώθησε εδώ και χρόνια η ΚΕΔΚΕ σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Έτσι σε συνεδρία του Υπουργικού Συμβουλίου στις 10 Γενάρη ξεκίνησε και επίσημα αυτή η διαδικασία.

Πρέπει να πω ότι εδώ και πάρα πολλά χρόνια η ΚΕΔΚΕ διεκδικούσε μια συνολική και ενιαία Διοικητική μεταρρύθμιση που θα αφορούσε την αποκέντρωση του κράτους, τη δημιουργία της αιρετής Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης, αλλά και στη δημιουργία ισχυρών Δήμων.

Η ΚΕΔΚΕ ξεκίνησε την συζήτηση για την Διοικητική μεταρρύθμιση από το Συνέδριο της Κυλλήνης δηλαδή από τις 19 Νοεμβρίου 2007. Τότε λοιπόν διεκδικούσαμε διοικητική μεταρρύθμιση με επιτελικό κράτος, αιρετή περιφερειακή αυτοδιοίκηση με αιρετό περιφερειάρχη που θα αναλάμβανε τον προγραμματισμό και την υλοποίηση προγραμμάτων που θα έχουν στόχο την αναζωογόνηση της υπαίθρου και τον Καποδίστρια 2 λέγαμε τότε με στόχο τη συνένωση των Δήμων με στόχο την ισχυροποίηση της, την εξασφάλιση της βιωσιμότητας της αυτοδιοίκησης και την προώθηση της τοπικής ανάπτυξης.

Να δημιουργήσουμε δήμους που θα εξασφαλίσουν ικανοποιητικές υπηρεσίες και θα πραγματοποιούν σημαντικές αναπτυξιακές παρεμβάσεις, που θα είναι σε θέση να προστατεύσουν το αστικό, αγροτικό, και φυσικό περιβάλλον, την ισόρροπη ανάπτυξη και τελικά τη συγκρότηση του πληθυσμού στην περιφέρεια.

Αυτά αποφασίσαμε στο συνέδριο της ΚΕΔΚΕ στην Κυλλήνη, όπως περίπου τα ίδια αποφάσισε και η ΕΝΑΕ στη συνεδρίαση στη Δράμα το 2007 και στην Αθήνα στις 15 Μαρτίου του 2008.

Μάλιστα λαμβάνοντας υπόψη την ιδιομορφία της χώρας μας, που συγκεντρώνει συμπλέγματα νησιών προτεινόταν να αντιμετωπισθούν ως πλήρεις αυτοδιοικητικές μονάδες, με ισχυρές αρμοδιότητες και εξουσίες και για τις οποίες θα πρέπει να υπάρχει και πρόβλεψη δεύτερης ταχύτητας που θα ενισχύονται ξεχωριστά από τους ΚΑΠ. Τότε μάλιστα τέθηκαν ορισμένες προϋποθέσεις:

1η προϋπόθεση: Η αναδιάρθρωση της πρωτοβάθμιας Τοπικής Αυτοδιοίκησης πρέπει να είναι μέρος του συνολικού Εθνικού Προγράμματος Μεταρρύθμισης.

2η προϋπόθεση: Η νέα χωροθέτηση των Νέων Δήμων θα γίνει με ανθρωπογεωγραφικά, πληθυσμιακά, χωροταξικά και πολιτισμικά κριτήρια.

3η προϋπόθεση: Η αναδιάρθρωση της πρωτοβάθμιας Τοπικής Αυτοδιοίκησης δεν πρέπει να εξαντληθεί στην θέσπιση ενός μόνο νόμου αλλά πρέπει να διασφαλιστούν οι απαραίτητοι και αναγκαίοι πόροι και να υπάρξει ένα ολοκληρωμένο Εθνικό επιχειρησιακό Σχέδιο για τους νέους ΟΤΑ.

Το πρόγραμμα ‘’Καλλικράτης’’ που εξάγγειλε η κυβέρνηση εκφράζει σε μεγάλο βαθμό τις αποφάσεις των συνεδρίων μας.

Μπορούν λοιπόν να γίνουν πράξη οι αποφάσεις των συνεδρίων μας και η ΚΕΔΚΕ πρέπει να εγγυηθεί την επιτυχή έκβαση αυτού του μεγάλου επιχειρήματος. Πρέπει νομίζω όλοι μας να συμβάλλουμε γόνιμα και δημιουργικά με τις προτάσεις και τις θέσεις μας στην βελτίωση και εξειδίκευση του κειμένου που κατέθεσε η κυβέρνηση και νομίζω πως το κείμενο χρειάζεται βελτιώσεις και συμπληρώσεις.

Οι νέοι δήμοι που θα δημιουργηθούν πρέπει να είναι λειτουργικοί και αποτελεσματικοί. Πρέπει να είναι κοντά στον πολίτη, κοντά στο πρόβλημα να έχει την αμεσότητα ο πολίτης.

Σε ότι αφορά τις αρμοδιότητες ασφαλώς πρέπει να μεταφερθούν αρμοδιότητες στους ΟΤΑ όμως πρέπει να συνοδεύονται με τους ανάλογους πόρους.

Λέμε ότι το Κράτος είναι συγκεντρωτικό, γραφειοκρατικό, αναποτελεσματικό είναι η ώρα για τολμηρές αποφάσεις.

Είναι θεωρώ απαράδεκτο π.χ. να υπάρχουν κρατικά λιμενικά ταμεία που να διαχειρίζονται τμήματα μιας πόλης και να αρνούνται να τα μετατρέψουν σε Δημοτικά λιμενικά ταμεία.

Σχετικά με τους πόρους πρέπει να πούμε πως οι πόροι που φτάνουν στην Αυτοδιοίκηση είναι στο 3% του ΑΕΠ όταν ο μέσος όρος στις υπόλοιπες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι 11%.

Πέρα όμως απ’ αυτό από τις κυβερνήσεις μεταφέρθηκαν αρμοδιότητες, ανθρώπινο δυναμικό και υποδομή (αθλητικές και προνοιακές) χωρίς να τηρηθεί η συνταγματική πρόβλεψη του άρθρου 102 για την μεταφορά των αντίστοιχων πόρων. Την στιγμή μάλιστα που και το ΕΣΠΑ για το οποίο γίνεται πολύς λόγος τρία χρόνια μετά την έναρξή του η συμμετοχή της Αυτοδιοίκησης είναι μηδενική και οι προοπτικές είναι δυσοίωνες.

Νομίζω όμως ότι είναι χρήσιμο να δούμε ορισμένα σημεία της πρότασης της κυβέρνησης για την νέα αρχιτεκτονική όπως την παρουσίασε ο Υπουργός Εσωτερικών Γιάννης Ραγκούσης.

Ο υπουργός Εσωτερικών έκανε λόγο για λιγότερους από 370 και 13 περιφέρειες, ενώ τόνισε ότι οι σημερινές 13 διοικητικές περιφέρειες θα γίνουν 7 Γενικές Διοικήσεις, που θα αποτελούν “τις αποκεντρωμένες κρατικές οντότητες την ύπαρξη των οποίων επιβάλει το Σύνταγμα.”

Με τη νέα αρχιτεκτονική θα πραγματοποιηθούν οι εκλογές για την Αυτοδιοίκηση στις 14 Νοεμβρίου 2010, όπου οι Έλληνες πολίτες θα κληθούν να εκλέξουν τους νέους δημάρχους και τους νέους αιρετούς περιφερειάρχες με το σύστημα του 50%+1 το οποίο θα είναι και το ποσοστό που απαιτείται για τον επιτυχόντα συνδυασμό. Για το λόγο αυτό το πρόγραμμα «Καλλικράτης» και το επιχειρησιακό πρόγραμμα στήριξής του θα ψηφιστεί το αργότερο το Μάιο από τη Βουλή.

Ο υπουργός Εσωτερικών μίλησε για σαφή οριοθέτηση των αρμοδιοτήτων μεταξύ αιρετών περιφερειών και νέων δήμων. Στο πλαίσιο αυτό, οι περιφέρειες αναλαμβάνουν τον ενιαίο στρατηγικό αναπτυξιακό σχεδιασμό της περιοχής ενώ οι δήμοι όσα σχετίζονται με την εξυπηρέτηση του πολίτη.

Όπως αναφέρεται στο κείμενο διαβούλευσης οι νέες περιφέρειες αναλαμβάνουν “σταδιακά εκείνες τις αρμοδιότητες που ασκούνται σήμερα από την κρατική περιφέρεια, με εξαίρεση εκείνες οι οποίες πρέπει να παραμείνουν στα αποκεντρωμένα όργανα του κράτους χάριν της ενότητας της κρατικής πολιτικής σε ολόκληρη την επικράτεια”.

Η Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση θα περιλαμβάνει άμεσα αιρετό περιφερειακό συμβούλιο και άμεσα αιρετό περιφερειάρχη και με ενσωματωμένους ως διαμερίσματα τους σημερινούς νομούς, που θα εκπροσωπούνται στο περιφερειακό συμβούλιο με καθορισμένο αριθμό συμβούλων ανάλογα του πληθυσμού κάθε νομού.

Όσον αφορά τους εκλεγμένους εκτός από τον αιρετό περιφερειάρχη θα υπάρχουν οι Αντιπεριφερειάρχες οι οποίοι θα επιλέγονται µεταξύ των περιφερειακών συµβούλων από τον Περιφερειάρχη. Θα διακρίνονται σε θεµατικούς (π.χ. περιβάλλοντος, υποδομών κλπ) και τοπικούς (με αρμοδιότητα τις παλιές νομαρχίες που μετατρέπονται σε περιφερειακά διαμερίσματα).

Παράλληλα στις περιφέρειες δημιουργείται η Εκτελεστική Επιτροπή, που είναι το συλλογικό επιχειρησιακό – εκτελεστικό όργανο στις Περιφερειακές Αυτοδιοικήσεις και αποτελείται από τον Περιφερειάρχη και τους Αντιπεριφερειάρχες.

Παράλληλα το Περιφερειακό Συµβούλιο είναι το βασικό όργανο µε το τεκµήριο αρµοδιότητας εντός της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης, µε σηµαντικό επιτελικό και ελεγκτικό ρόλο.

Η Περιφερειακή Επιτροπή, αναλαµβάνει, στις Περιφερειακές Αυτοδιοικήσεις, το ρόλο και τις αρµοδιότητες της νυν Νοµαρχιακής Επιτροπής.

Καθιερώνεται Συμβούλιο Διαβούλευσης Περιφέρειας στο οποίο συμμετέχουν, εκτός από τον περιφερειάρχη και τους αντιπεριφερειάρχες καθώς και τους επικεφαλής των περιφερειακών παρατάξεων, οι δήμαρχοι των δήμων της περιφέρειας, εκπρόσωποι της κοινωνίας των πολιτών, μη κυβερνητικών οργανώσεων, οργανώσεων εργοδοτών, εργαζομένων και επαγγελματικών συλλόγων κ.ο.κ.

Θεσμοθετείται ο «Περιφερειακός Συνήγορος» για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις στο επίπεδο της περιφέρειας, με επιλογή με αυξημένη πλειοψηφία των 2/3 από το περιφερειακό συμβούλιο, μεταξύ των μελών του, ή και εκτός αυτών, ενός προσώπου κύρους, το οποίο αναλαμβάνει την ευθύνη διαμεσολάβησης μεταξύ πολιτών / συναλλασσόμενων με τη περιφέρεια και τη διοίκηση της περιφέρειας, με στόχο την καταπολέμηση της κακοδιοίκησης.

Συγκροτούνται πενταμελή τοπικά συμβούλια σε όλα τα υπάρχοντα τοπικά διαμερίσματα, με πληθυσμό τουλάχιστον 1000 κατοίκων και τριμελή τοπικά συμβούλια για πληθυσμό μικρότερο των 1000 κατοίκων (για τοπικά διαμερίσματα με πληθυσμό κάτω από 500 εκλέγεται ένας τοπικός εκπρόσωπος).

Όσον αφορά τις αρμοδιότητες, οι νέοι δήμοι αναλαμβάνουν μεταξύ άλλων:

– Την πρόνοια, την προστασία της δηµόσιας υγείας και τον υγειονομικό έλεγχο
-Την ανέγερση σχολικών κτιρίων,
– Την καταπολέµηση του κοινωνικού αποκλεισµού και την ένταξη των µεταναστών
– Τις πολεοδοµικές εφαρµογές
– Την προστασία της παιδικής και της τρίτης ηλικίας,
– Τις λαϊκές αγορές
– Τις αδειοδοτήσεις και τον έλεγχο των τοπικών, οικονοµικών και
κοινωνικών δραστηριοτήτων
– Την πολιτική προστασίας, µε την ένταξη τους στον εθνικό σχεδιασµό µε συγκεκριµένο ρόλο και αρµοδιότητες.

Στον τομέα της εξυπηρέτησης του πολίτη, που θα βρίσκεται και στο επίκεντρο της λειτουργίας των δήμων:

– Εκσυγχρονίζεται ο θεσμός των δημοτικών ΚΕΠ, με τη δημιουργία μικρών, αποτελεσματικών «Δημοτικών e – ΚΕΠ», σε κάθε γειτονιά ή χωριό.

– Με την εισαγωγή της έξυπνης «κάρτας του Δημότη», περνούν οι δήμοι στην αυτόματη εξυπηρέτηση (π.χ. έκδοση πιστοποιητικών), αλλά και διευκολύνεται η συμμετοχή σε δημοκρατικές διαδικασίες (π.χ. τοπικά δημοψηφίσματα).

– Οι δήμοι εξοπλιζόμενοι με τις απαραίτητες υποδομές (μηχανήματα αυτόματης εξυπηρέτησης – «δημοτικά ΑΤΜ»), που θα εγκατασταθούν στα δημοτικά e – ΚΕΠ θα έχουν τη δυνατότητα αυτόματης εξυπηρέτησης 24 ώρες το 24ώρο, 365 μέρες το χρόνο.

– Ταυτόχρονα αξιοποιούνται νέοι θεσμοί στήριξης του πολίτη, όπως η «διοικητική βοήθεια στο σπίτι» με την οποία μπορεί να εξυπηρετούνται όσοι δημότες το έχουν ανάγκη. Για το σκοπό αυτό εισάγεται ο θεσμός του δημοτικού ανταποκριτή, δηλ. πολυδύναμου υπαλλήλου για την εξυπηρέτηση των κατοίκων με αξιοποίηση και των νέων τεχνολογιών.

– Θεσπίζεται ο Συνήγορος του Δημότη και της Επιχείρησης σε κάθε δήμο και σε κάθε περιφέρεια. Ο Συνήγορος θα είναι πρόσωπο υψηλού κύρους, εκλεγμένος από αυξημένη πλειοψηφία, με ορισμένη θητεία και υπό τον έλεγχο του Συνηγόρου του Πολίτη.

Εκτός από τον δήμαρχο σημαντικό ρόλο θα έχουν οι αντιδήμαρχοι, οι όποιοι κατατάσσονται σε δύο κατηγορίες: τους θεµατικούς (πρόνοιας, παιδείας κλπ) και τους τοπικούς αντιδηµάρχους (σε αντιστοιχία με του σημερινούς δήμους). Όπως γίνεται και σήμερα οι αντιδήµαρχοι επιλέγονται µεταξύ των δηµοτικών συµβούλων από τον δήµαρχο.

Οι υποψηφιότητες των δημοτικών συμβούλων αντιστοιχούν σε πρώην δήμο / κοινότητα ή σε δημοτικό διαμέρισμα μεγάλου δήμου, ενώ οι τοπικοί εκλογείς σταυροδοτούν τους αντίστοιχους τοπικούς υποψήφιους.

Επιπλέον καθιερώνεται ένα νέο όργανο, η Εκτελεστική Επιτροπή, ως συλλογικό επιχειρησιακό-εκτελεστικό όργανο στους δήµους.

Στο σχέδιο της κυβέρνησης προβλέπεται ακόμη η αναβάθμιση του δημοτικού συμβουλίου µέσω της αναβάθμισης των Επιτροπών, ενώ ταυτόχρονα ενισχύεται η θέση της αντιπολίτευσης.

Η Δημαρχιακή Επιτροπή αποκτά αναλογικότερη συμμετοχή της αντιπολίτευσης, ενώ παράλληλα ενισχύεται ο εποπτικός και ελεγκτικός της ρόλος ως προς τα οικονομικά του δήμου. Προς τον σκοπό αυτό αυξάνονται τα μέλη της.

Eπίσης, καθιερώνεται Συμβούλιο Διαβούλευσης στο οποίο συμμετέχουν, εκτός από τον δήμαρχο και τους επικεφαλής των δημοτικών παρατάξεων, εκπρόσωποι της κοινωνίας των πολιτών, μη κυβερνητικών οργανώσεων, οργανώσεων εργοδοτών, εργαζομένων και επαγγελματικών συλλόγων κ.ο.κ.

Αναφορικά με τους πόρους, δεν θα βασίζονται, στο φόρο εισοδήματος και τα τέλη κυκλοφορίας αλλά θα συνδεθούν με το ΦΠΑ, Παράλληλα, όπως αναφέρεται στο κείμενο διαβούλευσης, πόροι θα εξευρεθούν και από το Φόρο Ακίνητης Περιουσίας (ΦΑΠ).

Επιπλέον οι πόροι της Αυτοδιοίκησης θα στηριχθούν σε τρεις πυλώνες:
• Το πρόγραμμα Διοικητική Μεταρρύθμιση, οι πόροι του ΕΣΠΑ που έχει στη διαχείρισή του το Υπουργείο ύψους 650 εκατομμυρίων περίπου, αναθεωρείται για να προσαρμοστεί στις ανάγκες της Νέας Αρχιτεκτονικής.
• Τη χρηματοδότηση του κόστους για την πρόσληψη ειδικού επιστημονικού προσωπικού (μηχανικοί, οικονομολόγοι, νομικοί κτλ) που είναι απαραίτητο για την προβλεπόμενη στελέχωση των υπηρεσιών των ΟΤΑ και το οποίο παραμένει στους Ο.Τ.Α. για τουλάχιστον 10 χρόνια.
• Την καθιέρωση ενός μεγάλου αναπτυξιακού προγράμματος. Σύμφωνα με το κείμενο διαβούλευσης το πρόγραμμα αυτό θα ονομασθεί Ελληνική Αρχιτεκτονική Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης – «ΕΛΛΑΔΑ» και θα περιλαμβάνει κονδύλια από το ΕΣΠΑ και το σημερινό ΘΗΣΕΑ πους είχε ύψος 4 δισ.

Όσον αφορά τον έλεγχο των δαπανών καθιερώνεται Ειδική Αυτοτελής Υπηρεσία Εποπτείας των Ο.Τ.Α., καθώς και προληπτικός έλεγχος του Ελεγκτικού Συνεδρίου σε όλους τους ΟΤΑ, τους δήμους και τις περιφέρειες.

Η ΚΕΔΚΕ με το παράρτημα που ενσωματώθηκε στην απόφαση του Συνεδρίου πρότεινε τους εξής ΟΡΟΥΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗΣ

1) Η γεωμορφολογία και η διάρθρωση του οικιστικού ιστού της χώρας μας επιβάλλει να μην επιδιώξουμε να γίνουν όλοι οι ΟΤΑ ίδιοι. Μετά τη μεταρρύθμιση θα υπάρχουν Δήμοι πολεοδομικών συγκροτημάτων, Δήμοι–αστικά κέντρα, Δήμοι–ανοιχτές πόλεις, ορεινοί και απομονωμένοι Δήμοι και Κοινότητες, Δήμοι–μικρά και μεσαία νησιά.

2) Το συνέδριο της ΚΕΔΚΕ διαφωνεί με το προτεινόμενο εκλογικό σύστημα και ως εκ τούτου προτείνει οι δημοτικοί σύμβουλοι να ψηφίζονται από το σύνολο των ψηφοφόρων του νέου Δήμου και να εκλέγονται με ποσόστωση ανάλογη με τον πληθυσμό του κάθε συνενούμενου Δήμου, με καθιέρωση ελάχιστης εκπροσώπησης τουλάχιστον τριών Δημοτικών Συμβούλων από κάθε Δήμο.

3) Απαιτείται η αποκέντρωση αρμοδιοτήτων και λειτουργιών μαζί με τους αντίστοιχους πόρους και η αποκέντρωση συγκροτημένων δομών. Δεν αρκεί πλέον η «νομική μεταφορά αρμοδιοτήτων», που δεν συνοδεύεται από το ανθρώπινο δυναμικό που τις ασκεί, τους αντίστοιχους οικονομικούς πόρους, την κτιριακή και τη λοιπή υλικο–τεχνική υποδομή τους.

Διασφάλιση οικονομικών πόρων και φορολογική αποκέντρωση

4) Για τη βελτίωση και τη διασφάλιση των οικονομικών της Τ.Α. απαιτούνται:
Ø Αναμόρφωση του συστήματος των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων (ΚΑΠ).
Ø Οικονομικοί πόροι που θα συνοδεύουν τις μεταφερόμενες αρμοδιότητες, λειτουργίες και συγκροτημένες δομές, μέσω δημοσιονομικής αποκέντρωσης, η οποία θα στηρίζεται:

  • Στην αναδιαμόρφωση του «καλαθιού» των ΚΑΠ με τη συμμετοχή του ΦΠΑ,
  • Στη συμμετοχή έως την πλήρη μεταφορά του Φόρου Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας (ΦΜΑΠ). (Όπως είναι γνωστό, στις περισσότερες Ευρωπαϊκές χώρες ο φόρος ακίνητης περιουσίας, σε οποιαδήποτε μορφή του, ανήκει κατά κύριο λόγο στην Τ.Α.).
  • Προγραμματικά δεσμευμένο ένα σημαντικό ποσοστό για τους πρωτοβάθμιους ΟΤΑ στο Περιφερειακό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και στα Επιχειρησιακά Προγράμματα του ΕΣΠΑ, π.χ. με τη μορφή συγκεκριμένων Υποπρογραμμάτων ή Μέτρων.
  • Επιχειρησιακό Σχέδιο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, που θα χρηματοδοτηθεί από πόρους του ΕΣΠΑ και Εθνικούς πόρους, με προϋπολογισμό τουλάχιστο 4 δις €.

5) Το Πρόγραμμα Μεταρρύθμισης οφείλει όχι μόνο να προετοιμάσει την πρόσληψη των αναγκαίων νέων επιστημόνων, αλλά να κατοχυρώσει την παραμονή τους τουλάχιστον για μια δεκαετία στους Δήμους που θα προσληφθούν (π.χ. με κριτήριο εντοπιότητας στην πρόσληψη και αμετάθετο για μια δεκαετία) και να διασφαλίσει τη συνεχή κατάρτιση και υποστήριξή τους.

6) Οι νέοι δήμοι πρέπει να διαθέτουν, κατ΄ ελάχιστον, δημοτικές υπηρεσίες: προγραμματισμού, οικονομική υπηρεσία, τεχνική υπηρεσία, πληροφορικής, νομικής υποστήριξης, διοίκησης – διαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού και περιβάλλοντος – πολιτικής προστασίας. Επίσης, προτείνουμε τη συγκρότηση κοινωνικής υπηρεσίας.

7) Το Επιχειρησιακό Σχέδιο της Τ.Α. πρέπει να περιλαμβάνει τη χρηματοδότηση των τοπικών δημοσίων επενδύσεων που θα συγκροτήσουν τους νέους Δήμους ως «Λειτουργικές Πόλεις».

Κατασκευή των βασικών απαραίτητων τεχνικών υποδομών για κάθε ανθρωπογεωγραφική ενότητα.

Το ΔΣ της ΤΕΔΚ Λευκάδας συνεδρίασε μετά την διενέργεια του Συνεδρίου της ΚΕΔΚΕ και συμφώνησε με τις αποφάσεις, φυσικά με τις επιφυλάξεις που διατυπώθηκαν.

Θεωρούμε ότι είναι αναγκαίο για την ενίσχυση της συνοχής της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων η Λευκάδα να αποτελέσει έδρα της αιρετής περιφέρειας. Όμως πέρα από αυτό ο νόμος πρέπει να περιέχει σαφή διάταξη που να ορίζει ότι κανένας νομός δεν πρέπει να έχει την απόλυτη πλειοψηφία των μελών του περιφερειακού συμβουλίου.

Σχετικά με την εκλογή των δημοτικών συμβούλων θεωρούμε ότι πρέπει να εκλέγονται από το σύνολο των δημοτών και όχι απ’ τους δημότες των Δήμων που καταργούνται.

Συνάδελφοι

Στο Νομό μας ο Καποδίστριας που εφαρμόστηκε το 1998 δημιούργησε 6 Δήμους και 2 κοινότητες. Εκτός από τον Δήμο Λευκάδας κανένας άλλος ΟΤΑ δεν διαθέτει τις ελάχιστες οργανωμένες υπηρεσίες για να μπορεί να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις των καιρών.

Κανένας δεν διαθέτει τεχνική και οικονομική υπηρεσία. Κανένας δεν διαθέτει Δημοτική Αστυνομία. Κανένας δεν διαθέτει, ακόμα και ο Δήμος Λευκάδας, υπηρεσία πληροφορικής, νομικής υποστήριξης, διαχείρησης του περιβάλλοντος, πολιτικής προστασίας και κοινωνική υπηρεσία.

Πιστοποίηση για ένταξη έργων στο ΕΣΠΑ διαθέτει μόνο ο Δήμος Λευκάδας.

Τα μεγάλα προβλήματα της ύδρευσης και της καθαριότητας θέλουν ενιαία αντιμετώπιση από έναν ισχυρό φορέα.

ΟΙ προκλήσεις είναι μεγάλες γι αυτό είμαστε υπέρ μιας ισχυρής αυτοδιοίκησης.

Γι αυτό είμαστε θετικοί στο πρόγραμμα ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ.

Σ’ αυτήν την δύσκολη αλλά σημαντική εθνική υπόθεση η Αυτοδιοίκηση δηλώνει, με την απόφαση του Συνεδρίου που έγινε πριν λίγες μέρες στην Αθήνα, ότι, όχι μόνο είναι παρούσα αλλά και ότι διεκδικεί να έχει ισότιμη συμμετοχή στο διάλογο για την επιτυχία της Διοικητικής Μεταρρύθμισης.

Η Αυτοδιοίκηση διακηρύττει με την απόφαση του Συνεδρίου ότι συμφωνεί, επί της αρχής, για την ανάγκη εφαρμογής του Προγράμματος Διοικητικής Μεταρρύθμισης που θα αφορά συνολικά το πολιτικό και το διοικητικό σύστημα της χώρας μας.

Θέτει ως Βασικές Προϋποθέσεις αυτές που διατυπώθηκαν στο Συνέδριο της ΚΕΔΚΕ, το 2007, στην Κυλλήνη, και όπως συμπληρώθηκαν και διευκρινίστηκαν στα Συνέδρια των Αθηνών και της Θεσσαλονίκης του 2008.

Νομίζω όμως ότι η υπόθεση της διοικητικής μεταρρύθμισης, της ανασυγκρότησης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και της κατοχύρωσής της ως ισότιμου θεσμού στο πολιτικό και διοικητικό σύστημα της χώρας ούτε εξαντλείται εδώ, ούτε και μπορεί να σταματήσει εδώ.

Ο δρόμος για να προχωρήσει η αποκέντρωση του συγκεντρωτικού κράτους, η μεταφορά αρμοδιοτήτων και η διασφάλιση των αναγκαίων πόρων, η ενίσχυση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, η δημιουργία ισχυρών σύγχρονων δήμων είναι μακρύς.

Εμείς, είμαι σίγουρος, είμαστε έτοιμοι να αναλάβουμε τις ευθύνες μας για την υλοποίηση αυτής της σπουδαίας υπόθεσης.

Σας ευχαριστώ πολύ.

πηγή:www.kolivas.gr

Advertisements