Ολα αυτά τα χρόνια παράλληλα με τις λαικές θεατρικές ομάδες ,παρατητείται κατά καιρούς έντονη θεατρική κίνηση και στα τρία δημοτικά σχολεία.Πολλοί αξιόλογοι δάσκαλοι ανεβάζουν στις σχολικές γιορτές και όχι μόνο,εξαιρετικές παραστάσεις.Συνήθως πατριωτικά.Τα έργα αυτά δημιουργούν τη μαγιά των μελλοντικών ηθοποιών των λαικών θιάσων.Επίσης στα πλαίσια των πολιτιστικών  εκδηλώσεων του Πν. Κέντρουτου Δήμου,πολλοί και αξιόλογοι θίασοι επαγγελματικοί η ερασιτεχνικοί έχουν επισκεφτεί το νησί τα τελευταία 18 χρόνια με σπουδαία έργα. Παρόμοιες προσπάθειες έγιναν και από το σύλλογο γονέων με το δυναμικό των σχολείων  του νησιού,ανεβάζοντας παιδικές παραστάσεις,στις γιορτές και στην λήξη του σχ. έτους.

Το θέατρο στο Μεγανήσι τα πρώτα χρόνια είχε την δική του δομή.Πρώτα υπήρχε ο υπεύθυνος,αυτός δηλ. που εύρισκε το έργο,μάζευε τουσ ηθοποιούς έκανε την σκηνοθεσία-η οποία κάποιες φορές ήταν και συμμετοχική-και αρκετές φορές μάθαινε και στους ηθοποιούς τους διαλόγους,μιάς και αρκετοί από αυτούς ήταν και αγάμματοι.Εδώ να αναφέρω μερικά ονόματα ζητώντας συγνώμη προκαταβολικά για τα άτομα που θα ξεχάσω η δεν γνωρίζω.Ξεκινώντας από τους παλαιότερους με πολύ σεβασμό θα αναφέρω στο Κατωμέρι τον Λάμπρο Δάγλα ,Νώντα Κατωπόδη(Παππά),Τάσο Μάντζαρη(Πανάκο) ,τον Γιώργο Αυγερινό,(Κουτσαργαλή),Σωκράτη Δάγλα(Κούλα)-παπούς του γνωστου ηθοποιού Σωκράτη Πάτσικα.Τα γονίδια βλέπετε-Πάνο και Γρηγόρη Δάγλα (Γαρμπή)Βασίλη Καννέλο,Πέτρο Αυγερινό.Ο Πέτρος μάλιστα είναι τώρα πια επαγγελματίας ηθοποιός -συγγραφέας-σκηνοθέτης και εργάζεται στην Κέρκυρα στο »Θέατρο του Ιονίου. (Φέτος είδαμε και την εξαιρετική παράστασή του »Γράμμα στον Ορέστη»)Επίσης θυμάμαι ότι στις παραστάσεις κατά καιρούς »έφερνε» και διάφορους συμμαθητές του τότε,την Δραματική σχολή, σημερινόυς επαγγελματίες ηθοποιούς,(Κατερίνα Διδασκάλου,Λίζα Γιαννοπούλου,κ.α.) η και φίλους του  ,μουσικούς,που ¨επαιζαν ηβοηθούσαν στην παράσταση.

Από το Σπαρτοχώρι θα αναφέρω τον Αντρέα Αργύρη (Γύφτο),Γιώργο Ζαβιτσάνο(γιατρό) Νίκο Ζαβιτσάνο (Τσατσάρη) Πάνο Τσολάκη (Γεροντάκη)Τάκη Αργύρη(Πισπιριόλο)Σπύρο Τσολάκη,Τάκη  Αργύρη (δάσκαλο)Γιώργο Φερεντίνο(Μπρίκα)Γρηγόρη Μπενία ,Τούλα Αργύρη,Γιώργο  Αργύρη,και τον Τάκη Αργύρη,ο οποίος συνεχίζει ακόμα αυτή τη μεγάλη θεατρική παράδοση ανεβάζοντας παραστάσεις κάθε καλοκαίρι οι οποίες δεν έχουν να ζηλέψουν τίποτα από τις επαγγελματικές των μεγάλων θιάσων.

Οι ηθοποί είναι κατά κάποιο τρόπο καρατερίστες .Τους κωμικούς ρόλους ερμήνευαν πάντα κωμικοί,τους δραματικούς δραματικό, και τους γυναικείους αυτοί που τα κατάφερναν καλύτερα.

Τα κοστούμια τα κατασκεύαζαν οι ίδιοι,με την βοήθεια του υπεύθυνου,πολλές φορές όμως τα έφερναν από το Ξηρόμερο η την Ζαβέρδα,όταν το επέτρεπαν τα οικονομικά τους.

Σκηνικά δεν υπήρχαν τα πρώτα χρόνια.Ως  πλάτη χρησιμοποιούσαν μεντανίες,στρωσίδια,τραπεζομάντηλα και ότι άλλο έβρισκαν.Συνήθως υπήρχε αυλαία που έκλεινε με το τέλος της κάθε πράξης.Σκηνικά εμφανίζονται μετά το 1950,τα οποία είναι χαρτί η πανίσε τελάρο,ζωγραφισμένο από όποιον είχε καλό χέρι.

Μακιγιάζ βεβαίως δεν υπήρχε.Η μεταμφίεση γινόνταν με φούμο.τα λευκά μαλλιά με κιμωλία η αλεύρι ,οι περούκες και τα γένια από μαλλιά προβάτου που βαφόνταν κατάλληλα από τις βαφές που χρησιμοποιούσαν οι γυναίκες για τα ρούχα τους.

Τα έργα παίζονταν συνήθως την Δευτέρα του Πάσχα στο Κατωμέρι και την Τρίτη στο Σπαρτοχώρι,απογευματινές ώρες .Ο »Φιλοκτήτης»παίχτηκε σούρουπο και όταν βραδιασε χρησιμοποίησαν για φωτισμό μαλιοστούπες.Οι χώροι που παίζονταν τα έργα στο Κατωμέρι ήταν η ρεματιά πρός το πηγάδι του Ραμαντάνη κάτω από το εκκλησάκι του αγίου Γερασίμου,στη κουτσουπιά του Κούβελου,στο καφενείο τουυ Νιάγκα, στη πλατεία της 25ης Μαρτίου,Στο αχούρι του Κανούλια (Φωτεινός),στη δεξαμενή του Κορώνη(Φιλοκτήτης)στο δεύτερο γιοφύρι(φαρμακωμένη).Στίς υπαίθριες παραστάσεις δεν στήνονταν σκηνή.

Στο Σπαρτοχώρι στηνόνταν πάντα σκηνή και τα μέρη που έπαιζαν ήταν το προαύλιο της εκκλησίας του Αγ. Γεωργίου στο  παλιό δημοτικό σχολείο και στο πίσω μέρος από το λιοτρίβι των Πεντακοσέων.Καθίσματα δεν υπήρχαν ,τα μετέφεραν οι θεατές από τα σπίτια τους  ,η κάθονταν σε πέτρες καταγής.

Τα οικονομικά για το στήσιμο τα προσέφεραν χορηγοί που τις περισσότερες φορές ήταν οι ίδιοι οι ηθοποιοί.Στο Κατωμέρι για να αποφύγουν ελέγχους της αστυνομίας πουλούσαν υπερτιμημένα λουκούμια κατά την διάρκεια της παράστασης.

Στο Σπαρτοχώρι μάζευαν λεφτά για να αγοράσουν ένα τσουβάλι αλεύρι να το δώσουν στον Πάνο το Τσολάκη ,(Γεροντάκη) γιατί είχε μεγάλη οικογένεια και με τις πρόβες έχανε μεροκάματα.Από το 1976 τα πράγματα αλλάζουν και γίνονται πιο οργανωμένα.Υπάρχουν υποχρεωτικά ,ο σκηνοθέτης,οι ηθοποιοί που διαβάζου τον ρόλο και ανάλογα γίνεται η διαανομή,ο σκηνογράφος κάποιος που βοηθάει στα κοστούμια τα οποία πολλές φορές ράβονται,η μακιγιέρ,ο υπεύθυνος ήχου και φωτισμού.Στις δεκαετίες του 70 και 80 οι σκηνές στήνονται από νεολαίους που δεν παίζουν στην παράσταση.Από τη δεκαετία του 90 ,υπάρχει η μόνιμη σκηνή του δημοτικού στο Κατωμέρι ,ενώ στο Σπαρτοχώρι το στήσιμο αναλαμβάνει η τεχνική υπηρεσία του Δήμου.Εδώ να αναφέρω τον  »πολυτεχνίτη» Αρη Ανδρέου που συνεργαζόμενος με το Πολ. Κέντρο του Δήμου,έχει προσφέρει πολύτιμη βοήθεια  σε όλες σχεδόν τις παραστάσεις από το 1985 και μετά.

Η συμμετοχή του κοινού απο το 1880 μέχρι και σήμερα είναι εντυπωσιακή,αφου υπήρξαν παραστάσεις που παρακολούθησαν μέχρι και 1500 άτομα.

Εδώ νομίζω ότι πρέπει να παραθέσω και το εξής περιστατικό που συνέβη γύρω στα 1960.Ψαράδες από το Μεγανήσι που δούλευαν στην ανεμότρατα στην Πάτρα,αποφάσισαν να ανεβάσουν στούς Παξούς την «»Γκόλφω».Οι Παξινοί ενθουσιάστηκαν και τους παραχώρησαν αίθουσα για πρόβες και τους νοίκιασαν τα κοστούμια.Η παράσταση δόθηκε με επιτυχία στην πλατεία και την παρακολούθησαν όλοι οι κάτοικοι.

(φωτογραφία από εκείνη την παράσταση.Διακρίνονται οι» ηθοποιοί»Θωδορής

Μπουλιέρης(σαγγελέας)-Χρήστος Μάτζαρης(Κόλιος)-Αντρέας Μπουλιέρης(Τσεκούρας)

Από τότε μέχρι σήμερα έχουν παίξει αμέτρητοι» ηθοποιοί»Μεγανησιώτες.Θα αναφέρω μόνο μερικούς από τους »παλαίμαχους»τιμητικά.Οι νεώτεροι είναι τόσοι πολλοί που σίγουρα θα ξεχάσω κάποιους και δεν θα ήταν σωστό για αυτούς.

Στεφανής Δάγλας (Κουράκης)-Θοδωρής Αυγερινός(Λόλος)-Ιωάννης Καββαδάς(Μαλής)-Πάνος Πολίτης(Γιώτας)-Πολυχρόνης Δάγλας(Κούλας)-Φώτης Κονιδάρης(Μπελικούκος)-Στάθης Αυγερινός(Κύκλωπας)-Γιώργος Μάτζαρης (Καράμπαλης)Πέτρος Μάτζαρης(Δημόκας)

Είναι φανερό από όλα τα παραπάνω ότι τ0 όνομα Θεατρονήσι θα ταίριαζε περισσότερο στο νησί μας.

Advertisements