Της ΡΟΥΛΑΣ ΠΑΠΠΑ-ΣΟΥΛΟΥΝΙΑ

Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία, Κυριακή 24 Οκτωβρίου 2010

 

Ενας δρόμος στην περιοχή Κεφάλι, στο «πόδι» του Μεγανησίου Λευκάδας, γράφει τη δικιά του ιστορία. Στο όνομα της τουριστικής ανάπτυξης κονταρο- χτυπιούνται η νομαρχία με τη δημοτική αρχή που αλλιώς τα ήθελε και αλλιώς της ήρθαν και οι κάτοικοι που θέλουν να παραμείνει το νησί τους γαλήνιο και όμορφο. Ολοι κατά της εταιρείας GAMX Α.Ε., που υπόσχεται λαγούς με πετραχήλια.

Οι Μεγανησιώτες ζητούν να σταματήσει η διάνοιξη του δρόμου, καθώς ισχυρίζονται ότι προκαλεί τεράστια περιβαλλοντική καταστροφή. Η εταιρεία το αρνείται και υπόσχεται ότι μόλις τελειώσει ο μήκους 8 χιλιομέτρων δρόμος, θα αποκαταστήσει τις ζημιές. Η περιοχή Κεφάλι είναι ένα από τα ωραιότερα τοπία της χώρας.

Μάλιστα για καιρό τα έγγραφα πηγαινοέρχονταν μεταξύ των υπηρεσιών και της Διεύθυνσης Περιβαλλοντικού Σχεδιασμού του ΥΠΕΚΑ για να καταλήξουν αν ο δρόμος είναι εντός ή εκτός περιοχής «Natura 2000». Τελικά, η υπηρεσία κατέληξε ότι είναι εκτός αλλά: «αν ο δρόμος εξυπηρετεί συγκεκριμένα έργα – δραστηριότητες στην περιοχή θα έπρεπε να αδειοδοτηθεί περιβαλλοντικά μαζί με τα εν λόγω έργα, ώστε να μην παρατηρείται “τεμαχισμός” του συνολικού έργου με ενδεχόμενη αλλαγή κατηγορίας (σύμφωνα με την ΚΥΑ 15393/2332/2002) των επιμέρους έργων προς αδειοδότηση».

Δωδεκαπλασιασμός αξιών

Η εταιρεία GAMX Α.Ε. με συνιδιοκτήτη τον Αλ. Βασιλείου-Μουρκογιάννη αγόρασε 3.500 στρέμματα, σχεδόν ολόκληρο το «πόδι» του Μεγανησίου. Όπως αναφέρει ο Αλ. Βασιλείου-Μουρκογιάννης στην «Κ.Ε.», προτίθενται να κατασκευάσουν ένα λουξ ξενοδοχείο, 12-15 βιοκλιματικές πολυτελείς βίλες (η καθεμία σε 100 στρέμματα γης), θα φυτευτούν 300.000 δένδρα, θα καλύπτεται με βιολογικό καθαρισμό, θα εγκατασταθεί πυρασφάλεια, θα κατασκευαστεί μαρίνα ελλιμενισμού περιορισμένου αριθμού σκαφών και όλα αυτά με πολλά μέτρα για την περιβαλλοντική προστασία. Ιδιαίτερα τονίστηκε ότι όλη αυτή η επένδυση θα εξασφαλίσει 300-400 θέσεις εργασίας.

Ομάδα κατοίκων με κείμενό τους στην «Κ.Ε.» υποστηρίζει ότι: «Ο δρόμος είναι μία καινούρια διάνοιξη και όχι διαπλάτυνση του παλαιού κοινόχρηστου μονοπατιού. Κατοχυρώθηκε μέσω απόφασης νομάρχη ως μονοπάτι προ του 1923 για να δώσει τη δυνατότητα στους επενδυτές να κόψουν οικόπεδα. Πίσω από την ιστορία κρύβεται ένα παιχνίδι με τις αξίες της γης. Αγόρασαν οικόπεδα σε μια δύσβατη περιοχή με πολύ φτηνό τίμημα. Με την συνδρομή νομάρχη και δημοτικού συμβουλίου για το άνοιγμα του δρόμου οι αξίες γης δωδεκαπλασιάστηκαν, όπως άλλωστε δηλώνουν και οι ίδιοι οι επενδυτές».

Ωστόσο, ο νομάρχης Λευκάδας Κ. Αραβανής ζητά συγκεκριμένα στοιχεία και όχι αοριστίες από τους κατοίκους. Εάν ανακαλέσει ο δήμος την ομόφωνη απόφαση του δημοτικού συμβουλίου για την έγκριση του δρόμου και εξεταστούν τα νέα στοιχεία από τον ΣΧΟΠ, υπόσχεται να ανακαλέσει και ο ίδιος.

Ο δήμαρχος Μεγανησίου Στάθης Ζαβιτσάνος παραδέχεται ότι αρχικά πείσθηκε, όπως και το δημοτικό συμβούλιο, από τις διαβεβαιώσεις των μεγαλοϊδιοκτητών. Στη συνέχεια, όμως, προέκυψαν πολλά προβλήματα που για το γενικότερο συμφέρον του νησιού παρέβλεψαν ή προσπάθησαν να ξεπεράσουν. «Ισως τότε να κάναμε και λάθος! Στην πορεία βλέποντας την αλόγιστη χρήση εκρηκτικών, τη διασπορά των προϊόντων εκσκαφής, το μπάζωμα της θάλασσας, τις ενστάσεις της αρχαιολογικής υπηρεσίας, τις καταγγελίες για ανατροπές φορτηγών στη θάλασσα, την αποκόλληση βράχων από τις εκρήξεις και την εικόνα που παρουσίαζε το τοπίο, μας οδήγησαν με το αρ. 2670/13-7-10 έγγραφο δημάρχου, απαιτώντας παύση κάθε εργασίας, να ξαναδούμε το θέμα και να εξετάσουμε την ανταποδοτικότητα όλων αυτών. Μέχρι στιγμής καμιά ουσιαστική μελέτη ή σχέδιο δεν έχουν καταθέσει και αυτό ενισχύει την άποψη πολλών ότι αφού ανοιχθεί ο δρόμος θα μοσχοπουληθούν όλα ανεξέλεγκτα ως οικόπεδα. Η GAMX και ο Αλ. Βασιλείου-Μουρκογιάννης μάς απαξίωσαν πλήρως. Κεντρικά ζητήματα, που και στην προοπτική της υλοποίησης της επένδυσης είναι καθοριστικά, όπως η υδροδότηση, τα σκουπίδια, αποφεύγουν να τα ανοίξουν».

Τέλος, ο δήμαρχος διατείνεται ότι είναι αποφασισμένοι να επαναφέρουν την απόλυτη νομιμότητα. Να ξεκαθαρίσουν τις προθέσεις των επενδυτών και αν αυτές είναι συμβατές με το συμφέρον του νησιού, να υποστηρίξουν την επένδυση στη βάση ενός κοινά αποδεκτού πλαισίου.

Ο μεγανησιώτης μηχανικός Νίκος Κονιδάρης αμφιβάλλει ότι η εταιρεία GAMX Α.Ε. διαθέτει μελέτες: «Ανατρέπουν την οικονομική επιστήμη, πρώτα κάνουν τον δρόμο και μετά μελετούν και αποφασίζουν αν είναι βιώσιμη η επένδυση. Και αυτά δεν είναι δικά μου λόγια, δικά τους είναι από επιστολή που έστειλαν στον δήμαρχο στις 21-9-10 η οποία λέει ότι “η τελική διάνοιξη του δρόμου και η αποτύπωση της ακριβούς του θέσης και μόνον θα καταστήσει δυνατό τον ακριβή σχεδιασμό του γενικού χωροταξικού” και το πιο εντυπωσιακό ότι ευρίσκονται στο στάδιο επεξεργασίας των σχεδίων. Ως επενδυτές εάν πράγματι ενδιαφέρονται να επενδύσουν πρέπει να σταματήσουν τη διάνοιξη του δρόμου, να παρουσιάσουν τις περιβαλλοντικές μελέτες εναρμονισμένες με την ελληνική νομοθεσία, τις πηγές χρηματοδότησής τους και αφού αδειοδοτηθούν να προχωρήσουν έχοντας την αποδοχή της δημοτικής αρχής και της μεγανησιώτικης κοινωνίας!»

Η άποψη της εταιρείας

Ο Αλ. Βασιλείου-Μουρκογιάννης σε δήλωσή του στην «Κ.Ε.» τονίζει: «Στους υπαινιγμούς ότι μας ενδιαφέρει μόνο η κατασκευή του δρόμου, δεν χρειάζεται καμία ιδιαίτερη ευφυΐα, ώστε να κατανοήσει ο οποιασδήποτε, ότι ως επιχειρηματίες επωμιζόμαστε τις δαπάνες κατασκευής του δρόμου προκειμένου να γίνει εφικτό να προχωρήσουμε την επένδυσή μας. Τέτοιου είδους επένδυση δεν δύναται να ξεκινήσει χωρίς να έχει εξασφαλίσει όλες τις απαραίτητες εγκρίσεις και αδειοδοτήσεις. Οι εργασίες του δρόμου ξεκίνησαν τον Νοέμβριο του 2008. Κατά διαστήματα διακόπτεται από διάφορες υπηρεσίες. Οι διακοπές λειτουργούν ως τροχοπέδη για τον ακριβή σχεδιασμό του γενικού χωροταξικού. Εχουν απομείνει δύο χιλιόμετρα και η υπομονή μας έχει εξαντληθεί. Πάντα αποζητούσαμε τον διάλογο, καλέσαμε την δημοτική αρχή στην παρουσίαση της μελέτης αλλά δεν ήρθε. Λειτουργούμε εντός της νομιμότητας, ας απολογηθούν άλλοι για ανερμήνευτες προεκλογικές συμπεριφορές».

Το κείμενο του Συντάκτη καί τα σχόλια, δεν αντιπροσωπεύουν απαραίτητα το meganisinews

Το άρθρο μας έστειλε ο κ .ΜΙΧΑΛΗΣ ΜΙΛΤΣΑΚΑΚΗΣ

 

Advertisements