Μετά την ανάπτυξη του φεμινιστικού κινήματος το 19ο αιώνα, η γυναίκα άρχισε να φαίνεται στο προσκήνιο της δημόσιας ζωής. Τον 20ο αιώνα διεκδίκησε το δικαίωμα της ψήφου και της ισότιμης μόρφωσης (παιδεία). Η απαγκίστρωση από το στερεότυπο της «συζύγου – νοικοκυράς – μητέρας – τροφού» ήταν για τις γυναίκες μια πορεία αγώνα.

Σήμερα όλο και περισσότερες γυναίκες, πέρα από την ισότιμη συμμετοχή τους στους δημοκρατικούς θεσμούς και στις διαδικασίες λήψεις πολιτικών αποφάσεων,  καταλαμβάνουν υψηλές θέσεις στον εργασιακό χώρο, και δεν είναι λίγες οι φορές που απαντώνται σε μέχρι πρότινος καθαρά αντρικά επαγγέλματα.

Ένα εξ’ αυτών αφορά το χώρο της ναυτιλίας, όπου μία στους τέσσερις εισαχθέντες στις ναυτικές ακαδημίες για το νέο ακαδημαϊκό έτος είναι γυναίκα. Για τις 1.336 προκηρυχθείσες θέσεις από τις 13 Ακαδημίες Πλοιάρχων και Μηχανικών υπεβλήθησαν συνολικά 2.656 αιτήσεις. Από το σύνολο των επιτυχόντων οι 248 που εισήχθησαν στις Ακαδημίες Πλοιάρχων είναι γυναίκες και οι 72 που εισήχθησαν στις Ακαδημίες Μηχανικών είναι επίσης γυναίκες.

Το site μας μαζί με το καινούριο του προφιλ,εγκαινιάζει σήμερα και μια νέα στήλη .

ΤΑ ΠΡΟΣΩΠΑ

Μέσα από αυτή την στήλη θα ασχολούμαστε με πρόσωπα ξεχωριστά που   έχουν   »κάτι» να πούν μέσα από την δουλειά τους, την δραστηριότητα τους, η έχουν  καταφέρει σημαντικά πράγματα ο καθένας στον τομέα του.

Ξεχωριστες και σημαντικές προσωπικότητες που έζησαν δού λεψαν και πρόσφεραν  στο Μεγανήσι, τώρα η και  στο παρελθόν.

Την στήλη εγκαινιάζει η Κατερίνα Θερμού η καπετάνιος του »Αγχίαλος».

Πιστεύω ότι θα έχει πολύ ενδιαφέρον να μάθουμε πως έφτασε μια γυναίκα να »ενώνει» το Μεγανήσι με την Λευκάδα καθημερινά.

Κατερίνα καλησπέρα. Καταρχήν να σε ευχαριστήσουμε για την αποδοχή αυτής της πρόσκλησης.

Με μεγάλη μου χαρά , είμαι στην διαθεσή σας.

Ας σε γνωρίσουμε λίγο καλύτερα, Πές μας λίγα πράγματα για τον εαυτό σου.

Με λένε Κατερίνα Θερμού και κατάγομαι από την Παλαιοκατούνα της Λευκάδας, ένα χωριουδάκι 50 κατοίκων  κοντά στο Νυδρί.

Είμαι 28 ετών και έχω άλλες δύο αδελφές.

Πώς αποφάσισες εσύ μιά γυναίκα να ασχοληθείς με το επάγγελμα του ναυτικού,ενα κατ’εξοχήν αντρικό επάγγελμα;

Ηταν κάτι σαν οικογενειακή παράδοση. Το ξεκίνησε ο παππούς μου,ακολούθησε ο πατέρας μου,και συνεχίζω εγώ. Φαίνεται ότι το »μικρόβιο »  είναι κληρονομικό.

Πάντα είχα ως πρότυπο αυτούς τους δύο ανθρώπους ,ίσως γιατί ήταν οι μοναδικοί άντρες της οικογένειας.

Κάθε φορά που ο μπαμπάς γύρναγε από τα ταξίδια του μας έλεγε ιστορίες οι οποίες πάντα με συνέπερναν ,και με έκανε έτσι να ταξιδεύω και εγώ μαζίτου ,και να ζώ και εγώ ότι και αυτός, εκεί δίπλα του, στη γέφυρα του κάθε καραβιού.

Αργότερα  έπαιρνε και μένα και τις αδελφές μου στα πλοία και ζούσα στην πραγματικότητα αυτή την εμπειρία η οποία ήταν μοναδική . Οταν τέλειωνε το ταξίδι θυμάμαι δεν ήθελα να κατέβω . Ετσι λοιπόν αποφάσισα να ασχοληθώ επαγγελματικά.

Αποτέλεσε κίνητρο στην απόφασή  σου το ότι οι οικονομικές απολαβές των ναυτικών  είναι πολύ μεγαλύτερες σε σχέση με τα άλλα επαγγέλματα;

Σίγουρα έπαιξε ρόλο και αυτό, αλλά όχι τον κύριο, απλά αυτό που μου άρεσε  ταυτόχρονα μου  εξασφάλιζε και μια οικονομική άνεση.

Στην δουλειά σου συναναστρέφεσαι κυρίως με ανθρώπους του άλλου φύλου. Ηταν η είναι πρόβλημα αυτό;

Ημουνα αποφασισμένη να αντιμετωπίσω οποιδήποτε πρόβλημα προέκυπτε.Ηξερα από την αρχή ότι θα ήταν δύσκολο να αποδίξω σε εναν ανδροκρατούμενο χώρο ότι και οι γυναίκες μπορού να τα καταφέρουν εξίσου καλά, είχα προετοιμαστεί όμως αρκετά καλά από την σχολή ακόμα. Να σκεφτείς ότι στο τμήμα μου ήμασταν 10 κορίτσια μέσα σε 120 άντρες,αρα άρχισα από τότε να παίρνω το »βάπτισμα» που λένε.

Αντιμετώπισες ποτέ προβλήματα ανταγωνισμού η ακόμα και αμφισβήτισης των ικανοτήτων σου ως γυναίκα ναυτικός;

Για καλή μου τύχη στα πλοία που έκανα συνεργάστηκα με ανθρώπους οι ενώ στην αρχή με αντιμετώπιζαν με επιφύλαξη,σιγά σιγά και μέσα από σκληρή δουλειά κατάφερα να τους αποδείξω είμαστε ίσοι πρός ίσο.

Πάντα βέβαια θεωρούσαν ότι τα βαριά αντικείμενα δεν ήταν για μένα( γέλια)

Σίγουρα πάντως θα υπήρξαν και περιπτώσεις που σε έβλεπαν μόνο ως… γυναίκα.

Το καταλάβαινα από την αρχή-γυνακεία διαίσθηση-και με τον τρόπο μου τους κρατούσα σε απόσταση δίνοντας τους να καταλάβουν ότι παίρνω την δουλειά μου πολύ στα σοβαρά.

Ποιές είναι οι σπουδές σου Κατερίνα και πόσα χρόνια είσαι στην δουλειά;

Τελειωσα το λύκειο και πέρασα στην σχολή εμποροπλοιάρχων στον Ασπρόπυργο. (ΑΕΝ) όπου και τέλειωσα τον Ιούνιο του 2004. Μιλάω Αγγλικά και Ιταλικά.

Δόκιμος ακόμα στην σχολή στα 19 μου ξεκίνησα τα ταξίδια με το τελευταίο οχηματαγωγό των Μινωικών Γραμμών Αγ.Γαλήνη Πειραιάς -Ηράκλειο.

Συνέχισα στην ίδια εταιρεία στην γραμμή Πάτρα-Αγκόνα με το Ευρώπη Παλλάς. Στην συνέχεια δέχτηκα με μεγάλη μου χαρά προτάσεις για πλοία του τόπου μου. Ικαρος Παλλάς και Ιόνιαν Πρίνσες, ετσι λοιπόν μου δόθηκε η ευκαιρία να δουλέψω κοντά στους δικούς μου.

Φαντάζομαι ότι μετηνίδια χαρά και για τους ίδιους λόγους δέχθηκες και την πρόταση του δικού μας »Αγχίαλος»

Φυσικά και την αποδέχθηκα με τον ίδιο ενθουσιασμό. Ηρθε την κατάληλη στιγμή,γιατί μόλις είχα τελειώσει απόμιά αλλη δουλεια στην οποία είχα άμεση σχέση με τον κόσμο και κατάλαβα πόσο πολύ μου άρεσε αυτό. Επίσης άρχισα να συνηθίζω ξανά την ζωή στο χωριό.Το »Αγχίαλος» μου τα εξασφάλιζε όλα αυτά και έτσι δέχθηκα με μεγάλη μου χαρά.

Και τώρα πια είσαι μόνιμος κάτοικος Μεγανησίου…..

Το Μεγανήσι είναι ένας τόπος στον οποίο μπορείς να μείνεις και να μαγευτείς από το περιβάλλον,τις ομορφιές, και τους ανθρώπους του οι οποίοι ειναι φοβερά φιλόξενοι και φιλικοί. Ουδεμία στιγμή δεν ένοιωσα ξένη γιατί απότην πρώτη στιγμή με αγκάλιασαν και με στήριξαν.

Δεν είναι τυχαίο ότι όποιος έρχεται  στο νησί δεν φεύγει εύκολα.

Για πρώτη φορά δουλεύεις στο »Αγχίαλος» ως κυβερνήτης;

Οχι,είναι η δεύτερη φορά σε αυτή τη θέση αλλά η πρώτη σε αυτή την κατηγορία πλοίου.

Πώς είναι να μεταφέρεις καθημερινά τον ανθρώπους στην δουλειά τους κυβερνώντας ένα πλοίο .Ουσιαστικά εσύ κουμαντάρεις το σκάφος και έχεις την απόλυτη ευθύνη για όλα.Είναι »βαρύ» το φορτίο;

Δεν σου κρύβω ότι στην αρχή ήμουν λίγο »κομπιασμένη» και αγχωμένη για το άν θα μπορέσω να ανταπεξέλθω οχι τόσο γιατί δεν είχα εμπιστοσύνη στον εαυτό μου ως γυναίκα πλοίαρχος, όσο για το ότι ο κόσμος είχε πολλές απαιτήσεις και από το πλοίο αλλά και από εμένα.Ηθελα πολύ να ανταποκριθώ στις προσδοκίες του κόσμου αλλά και της εταιρείας.Για όλους μας το συγκεκριμένο »τόλμημα » ήταν μια πρόκληση που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε καθημερινά.

Το »Αγχίαλος» ‘ομως είναι ένα πολύ αξιόπιστο ταχύπλοο με πολλές δυνατότητες ως αναφορά τις αντοχές του και την ιπποδύναμή του.Καθημερινά μεταφέρουμε με τον κύριο Μαρίνο δεκάδες κόσμου οι οποίοι θέλουν να φτάσουν στον προορισμό τους γρήγορα και άνετα.

Οφείλω όμως και ένα μεγάλο ευχαριστώ στον Κύριο Αντρέα και στον Δήμαρχο οι οποίοι από τη πρώτη στιγμή με στήριξαν και μου έδωσαν το θάρρος » να το πάρω πάνω μου» ο καθένας με τον τρόπο του.

Ελπίζω και εγώ αλλά και η εταιρεία να φανούμε αντάξιοι των προσδοκιών του κόσμου.

Κατερίνα κάποια στιγμή θα κάνεις οικογένεια,παιδιά.Πιστεύεις ότι ενα τέτοιο επάγγελμα σαν το δικό σου μπορεί να σου επιτρέψει να  συδιάσεις δουλειά και οικογένεια;

Συγουρα ειναι κάτι που με απασχολεί και θα ήθελα κάποια στιγμή να μου συμβει. Ενας άνθρωπος μπορεί να κάνει πολλά πράγματα αρκεί να το θέλει και να προσπαθεί.Εξάλου οι γυναίκες σήμερα έχουμε αποδείξει ότι μπορούμε να κρατάμε πολλα΄»τιμόνια » ταυτόχρονα με επιτυχία μάλιστα.

Υπάρχει καποιο περιστατικό που σου έχει συμβεί κατα την διάρκεια την θητεία σου στην θάλασσα?

θυμάμαι στο πλοίο ΕΥΡΩΠΗ ΠΑΛΛΑΣ καθώς φόρτωνε το πλοίο αυτοκίνητα ενώ κατευθυνόμουν στο γκαράζ  ένας οδηγός βλέποντας με την φόρμα εργασίας μου φώναξε

– Ε νεαρέ πως θα πάω στο γκαράζ?

Δεν έδωσα σημασία πιστεύωντας οτι δεν απευθύνεται σε ΄μένα.

-Ε νεαρέ έσυ με τα μαλλιά…με ξαναφώναξε

Οταν γύρισα πρός το μέρος του και διαπίστωσε οτι ήμουν γυναίκα , είδα το πρόσωπό του να παγώνει. Χαμογέλασα και τον οδήγησα στο γκαράζ.

Κατερίνα σε ευχαριστούμε πολυ για τον χρόνο σου, σου ευχόμαστε καλές και ήρεμες θάλασσες.

Εγώ σας ευχαριστω!